like this blog?

Thursday, August 19, 2010

game zaman dulu

Tadi dalam kelas PAD 214. Masuk2 je gila la panas & berpeluh2. Bayangkan jalan kaki dari bilik ke kelas C16 mengambil masa 20minit dengan liku2 dan bukit serta tangga yang tinggi. Bila dah panas tu ape lagi, masing2 meng-kipaskan diri la kan. Aku tibe2 takde keje, rajin pulak buat kipas lipat2 tu. Haha.

kipas buatan sendiri :D

After aku dah siap buat kipas tu, aku tanye orang belakang aku, Nabil, "weh ingat tak zaman kanak2 kau ade buat benda alah ni tak?" Lepas tu dia pun jawab "aku ingat kot, kau ingat tak game blablabla" macam2 game zaman dulu2 yang majority kanak2 main. Hahaha. Sebelah aku mase tu, Fafa pun setuju game2 yang kami sebutkan tu. Fikir2 balik rindu kot game yang entah ape2 je. Haha.

* * * * * * *
1. Polis entry
Game ni main kejar2. Sorang jadi pencuri. Ramai2 jadi polis tangkap pencuri tu. Sebelum main watak, masing2 kena susun kaki nak kira. Then berkumandang la lagu "Polis entry want to jaga, polis mati pencuri jaga, lat lali lat lali tam plom! Haaa kau jadi pencuri!" Haha lebih kurang macam tu la lagu dia aku pun lupe. Hehe.

2. Ais Water.
Ais water ni pun game kejar2. Kite kena main sentuh2 pemain yang lain. Siape jadi ais, kena sentuh yang lain sebut "ais" then yang kena sentuh tu kena beku takboleh gerak. Pastu yang water pulak kena tolong orang yang beku tu untuk gerak balik, sentuh dia jugak kate "water". Sumpah lawak kot.

3. Penutup botol.
Yang ni game ni aku selalu main kat kampung. Banyak kot penutup botol ni. Main jentik2. Haha pastu bila dah kena, considered menang. Sakit tangan la kesan mase main game ni. Adoyai.

4. Lawan pemadam.
Yang ni game paling rugi & paling untung. Sape menang amek pemadam tu. Sape kalah bagi la pemadam tu kat pihak lawan. Caranye, tekan pemadam tu sampai bergerak. Kalau pemadam kite hempap pemadam pihak lawan, maknanye kite la pemenangnye, Hahaha pemadam pun jadi! *oh iklan jap, sekarang ni mak aku bising adik aku yang 8 tahun tu asyik hilang pemadam je. Aku rase dia pun main game pemadam ni la. Haha*

5. Batu seremban.
Yang ni batu takdela batu sangat. Sebab dia guna kain yang dalam same ade isi beras atau kacang. Lama2 main bocor la bungkusan tu. Pastu main pun macam hujan beras atau hujan kacang sebab habuis berterabur bahan2 tu. Haha. Oh lupe, terpulang same ade nak gune 5 biji atau 7 biji ye ikut kegemaran anda. Cewah.

6. Main nyorok2.
Game ni haha korang main tak main tak? Game ni sorang yang jadi selalunye mula la tekupkan muke kat dinding kire sampai 10. Pastu yang lain lintang pukang la cari tempat nak sorok. Haha. Oh orang tua2 kate tak boleh main sorok2 waktu malam nanti kena sorok dengan Tettt. Tapi selalu waktu nak dekat raye mase akhir bulan puase selalu main kat kampung. Waktu tu berani main malam2. Almaklum la, bulan puase kan. Haha.

7. Sep tiang.
Game ni best kot. Kite perlu pemain ganjil dan beberapa tiang. Sebolehnya kena ada 4 tiang. Yang ganjil tu kena rebut tiang. Luas satu tiang ke tiang yang lain mesti lebar supaya lebih mencabar. Hehe.

8. Bingo.
Korang tau tak bingo ni macamane? Haha bermain dengan nombor & otak kite kena cekap serta kreatif untuk lengkapkan 5 kotak nombor. Lepas habis 5 kali atau lebih sesuai B.I.N.G.O, kite dikire pemenang. Haha aku suke nombor.

game bingo dan line panjang tu tolak pensel ;)

9. Main tolak pensel.
Game macamni pun ade eh? Aku ingat balik kelakar la pulak. Game dia macam ni eh. Amek satu kertas panjang. Then letak pensel lepas tu tekan then tolak. Sape buat line paling panjang dia dikire pemenang. Haha macam entah ape2 je kan tapi lawak kot.

main tolak pensel mase kelas CTU 263 :p

10. Game huruf.
Ini kite kena guna otak ye kawan2 sebab kite kene guna common sense dan berfikir. Sebabnye, kate la kite nak huruf Z. Then kena la cari nama orang, nama tempat, benda, dan sebagainye yang start huruf Z. Haha mencabar kan2?

11. Kotak warna dan nombor.
Benda ni diperbuat daripada kertas then kite buat macam benda tu boleh bukak2. Ade 4 bahagian. Dekat 4 bahagian tu ade warna. Then dalam warna tu ada 8 nombor pastu dalam 8 nombor tu ade macam2 jenis sikap yang buruk atau baik. Kalau terpilih buruk nasib la kan. Hehe. *korang tau tak macamane game ni? aku nak explain macam susah pulak*

12. Datuk Harimau.
Game ni kite kena jadi mak ayam yang melindungi anak2 nye dari serangan harimau. Haha macam ape je kan. Lagu dia macam ni, "pukul berape datuk harimau? pukul satuuuu" Agaga sumpah entah pape mengarut je.

Okay tu jela. Aku tak berape ingat game ape lagi waktu kanak2 dulu. Ni jela kot antara game yang aku dengan Nabil merepek. Tapi sebenarnye banyak lagi. Haha!

Bak kate Nabil, budak2 sekarang dah lebih advance, tak pandang dah game bengong macam ni, sekarang semua main PS, PSP, XBOX, blabla yang gune teknologi.

Masalahnye sekarang, aku tertanye2. Macamane kanak2 seluruh Malaysia boleh tau satu game yang sama? Siapa pencipta game ni? Sejak berkurun kot. Kalau aku la pencipta, aku mintak royalty kat semua kanak2. HAHAHA jk jk :D

6 comments:

  1. klasik!!! hehe :)

    ReplyDelete
  2. itu tak termasuk abang n banglang main bola jentik. Walaupun ada PSP, XBox, and PS2..akmal dah mewarisi permainan bola jentik heheheh

    ReplyDelete
  3. hahhaha..
    besh2!
    mainan kanak2 sgt2 besh!

    ReplyDelete
  4. aeiou tkde ke??
    lg best..haha :D

    ReplyDelete

kata