like this blog?

Sunday, March 4, 2012

Kerja pertama.

Assalamualaikum. Hello peeps! Dah lama tak jejak sini kan kan kan? Haha. So nak post benda yang dah lama jadi draft dalam blog ni. Pasal pengalaman kerja aku yang pertama. Yela, dulu lepas SPM pun mana pernah kerja. Just jadi driver hantar adik pergi sekolah. Hihi.

Cuti aku lepas diploma ada la dalam 4 bulan lebih. So bulan pertama cuti decide nak lepak je kat rumah, masuk bulan kedua baru la nak kerja cari duit poket sikit. Yela takkan nak mintak parents je kan. So time macam ni la nak cari pengalaman macam mana susahnya nak cari duit. Huhu.

Dipendekkan cerita, lepas hantar resume kat banyak company, dapat la offer kerja kat IDS Services atau nama barunya LiFung Asia. Tu pun lepas 3 stages interview. Phew! Dapat la jawatan data entry clerk. Alhamdulillah lepas walaupun masa interview speaking aku agak kelam kabut dan tak organized haha! :D 

Aku ditempatkan di Pharma Division under Sales Order Department, tapi aku dapat bahagian Logistic Relation. Secara keseluruhannya, kerja2 aku melibatkan pharmacy, pasal ubat2. Memang agak pening jugak la nama2 kimia ubat segala. Haha. Kat sini, semua pharmacy, hospital dan klinik dari seluruh Malaysia order ubat kat company ni. Pagi2 sampai office je aku kena buat filling untuk poison order (PO) dan delivery order (DO).  Dua2 ni ada numbers dia. Dah la susun ikut 8 digits number, dari besar ke kecil susunan dia. Kena susun laju2 la guna rubber finger tu kan. Aku pun tak percaya boleh buat! Haha selalu bukak paper pun tak lepas, kadang2 guna air liur je lol ;) 

Lepas dah filling, kerja aku buat Credit Order (CO). Masa tu yang boleh buat CO tu superior aku, Miss Penny dengan aku sorang je bawah dia. CO ni lebih macam stok2 ubat yang kena pulangkan dan berkaitan dengan warehouse dan customers, so aku kena key in balik untuk recover atau restock semua stock yang rejected tu. Huhu. Kalau CO dah habis, buat la key in Sales Order (SO) ubat2 pulak. Dalam satu hari tu beratus2 ada sampai beribu jugak la order. Yela, dari seluruh Malaysia kot. So semua order tu divide la antara 7 orang dalam satu department masa tu. Overall memang best la. Colleagues, kakak2 office semua best. Aku paling muda. Kena marah tu biasa la. Haha. Nama pun aku baru nak belajar. Tapi kerja dengan 90% cina memang sangat disiplin. Serious! 

So kerja aku kat situ dua bulan je contract. Aku pun taknak lama2 sebab sebulan lebih2 baki cuti semester aku nak pergi berjoli pulak dengan hasil duit gaji. Haha. So dapat la lepas tu berjoli pergi Melaka dan Kedah :D

Kesimpulannya, pengalaman kerja pertama aku memang berharga la, baru sekarang aku tau nak cari duit tu bukan senang. Kalau ponteng mau tolak gaji. Kalau masa belajar, boleh je skip2. Haha. Lepas tu, merasa jadi orang bawahan memang banyak kena sabar la. Jadi, belajar la sungguh2 untuk dapat kerja bagus2. okay? ;)

Niat di hati nak upload gambar masa kerja semua, tapi memory bb aku lost tiba2, so semua hilang :(



Tempat duduk aku kat office :)

No comments:

Post a Comment

kata